Aktuelle Publikationen
- Flick U, Röhnsch G. (2024) Self-Management and Relationships: Perspectives of Young Adults With Chronic Conditions and Their Peers. Qualitative Health Research. 2024;0(0). https://do.ort/10.1177/10497323241285761
- Flick, U., & Röhnsch, G. (2024). Young adults living with chronic illness: disclosure strategies and peers’ understanding. Disability and Rehabilitation, 1–12. https://doi.org/10.1080/09638288.2024.2400598
- Schröer, I. (2024). Identifikation und Reflexion im Prozess der Themenfindung qualitativer Forschung. In Hoffmann, S., Tiefel, S., & Walterbach, V. (Hrsg.). Idealbilder von Wissenschaft in der Diskussion. Magdeburg: Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg. https://doi.org/10.25673/115363
- Röhnsch, G., Flick, U. (2023). Umgang mit subjektiv erlebten Coronarisiken: Sichtweisen junger chronisch kranker Erwachsener. Prävention und Gesundheitsförderung. https://doi.org/10.1007/s11553-023-01020-z
- Flick, U. (2023). An Introduction to Qualitative Research. SAGE (online resources)
Hämel, K., Röhnsch, G., Heumann, M., Backes, D. S., Toso, B. R. G. D. O., & Giovanella, L. (2022). How do nurses support chronically ill clients’ participation and self-management in primary care? A cross-country qualitative study. BMC Primary Care, 23(1), 1-12.- Heumann, M.; Zabaleta-del-Olmo, E.; Röhnsch, G.; Hämel, K. (2022).“Talking on the Phone Is Very Cold”—Primary Health Care Nurses’ Approach to Enabling Patient Participation in the Context of Chronic Diseases during the COVID-19 Pandemic. Healthcare, 10, 2436. https://doi.org/10.3390/healthcare10122436
Heumann, M., Röhnsch, G., & Hämel, K. (2022). Primary healthcare nurses' involvement in patient and community participation in the context of chronic diseases: An integrative review. Journal of advanced nursing, 78(1), 26–47. https://doi.org/10.1111/jan.14955
Flick, U. (Hrsg.) (2022) The SAGE Handbook of Qualitative Research Design - Two Volume Set. SAGE Publications
Flick, U. (2022). Doing Interview Research: The Essential How To Guide. SAGE.-
- Falkenhain, Mariella; Hirseland, Andreas; Seidelsohn, Kristina; Verlage, Thomas (2020): Was Betriebe tun, damit die Einstellung von Geflüchteten zum Erfolg führt, In: IAB-Forum 24. Juni 2020, https://www.iab-forum.de/was-betriebe-tun-damit-die-einstellung-von-gefluechteten-zum-erfolg-fuehrt/
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Falkenhain, Mariella; Hirseland, Andreas; Seidelsohn, Kristina; Verlage, Thomas; Naji, Shahed; Schilling, Anna Lena; Flick, Uwe (2020): Beschäftigte mit Fluchthistorie kommen in der Corona-Krise unterschiedlich gut zurecht. In: IAB-Forum. Online verfügbar unter: https://www.iab-forum.de/beschaeftigte-mit-fluchthistorie-kommen-in-der-corona-krise-unterschiedlich-gut-zurecht/
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Falkenhain, Mariella; Flick, Uwe, Hirseland, Andreas; Naji, Shahed; Seidelsohn, Kristina; Verlage, Thomas (2021): Setback of refugee integration due to the corona crisis? An explorative insight on forced migrants´ vulnerability in Germany. In: European Societies, Volume 23 (sup1), 2021: 448-463.
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- Flick, U. (2020). Introducing Research Methodology - Thinking Your Way Through Your Research Project, THIRD EDITION, London: SAGE Publications. (Online resources).
- Flick, U. (Hrsg.). (2020). Special Issue: Hearing and Being Heard, Seeing and Being Seen - Qualitative Inquiry in the Public Sphere. Qualitative Inquiry, 26 (2), 135-241.
- Flick, U. (2020). Hearing and Being Heard, Seeing and Being Seen: Qualitative Inquiry in the Public Sphere - Introduction to the special issue. Qualitative Inquiry, 26(2), 135-141.
- Migala, S. & Flick, U. (2020). Altern und Sterben in Diversität – Implikationen einer intersektionalen Perspektive für die Analyse pflegepolitischer Diskurse. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie, 53(3), 222–227.
- Migala, S., & Flick, U. (2020). Making It Relevant: Qualitative Inquiry in the Public Sphere Focusing End-of-Life Care and Migration. Qualitative Inquiry, 26 (2), 187-199.
Seidelsohn, K., Verlage, T., Flick, U. & Hirseland, A. (2020). Themenheft Gesellschaftliche Teilhabe Geflüchteter: Perspektiven auf Übergänge in Arbeit. Zeitschrift Z'Flucht. Zeitschrift für Flucht- und Flüchtlingsforschung, 4(2020), Heft 2, https://doi.org/10.5771/2509-9485-2020-2
Seidelsohn, K., Flick, U., & Hirseland, A. (2020). Refugees’ Labor Market Integration in the Context of a Polarized Public Discourse. Qualitative Inquiry, 26(2), 216-226.
Flick, U. (Hrsg.) (2019). Special Issue: The Concepts of Qualitative Data: Challenges in Neo-Liberal Times. Qualitative Inquiry, 25 (8), 713-821.
Flick, U. (2019). Special Issue: The Concepts of Qualitative Data: Challenges in Neo-Liberal Times. Qualitative Inquiry, 25 (8), 713-720.
Flick U. (2019). Autofokussierte Ethnographie. In B. Schnettler et al. (Hrsg.), Kleines Al(e)phabet des Kommunikativen Konstruktivismus, Springer, 47-52. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24958-8_2.- Flick U. (2019). Gütekriterien qualitativer Sozialforschung. In Baur N., Blasius J. (eds), Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung. Springer VS: Wiesbaden, 473-488. DOI: 10.1007/978-3- 658-21308-4_33.
- Refky, H. T. (23.05.2019). "Ich möchte selbst denken" - Wie Europa Neuankömmlinge verändert: Die Geschichte von Asmaa, einer jungen Frau aus Ägypten. Der Tagesspiegel. Abgerufen von http://www.tagespiegel.de
- Flick, U. (2018). An Introduction to Qualitative Research (6th ed.). London/Thousand Oaks, CA/Dehli: Sage. (Online resources).
- Flick, U. (2018). Designing Qualitative Research. London/ Thousand Oaks, CA/ Dehli: Sage.
- Flick, U. (2018). Doing Grounded Theory. London/ Thousand Oaks, CA/ Dehli: Sage.
- Flick, U. (2018). Managing the Quality of Qualitative Research. (2nd ed.) London/ Thousand Oaks, CA/ Dehli: Sage.
- Flick, U. (2018). Doing Triangulation and Mixed Methods. London/ Thousand Oaks, CA/ Dehli: Sage.
- Flick, U., Hirseland, A., & Hans, B. (2018). Walking and Talking Integration: Triangulation of Data From Interviews and Go-Alongs for Exploring Immigrant Welfare Recipients' Sense(s) of Belonging. Qualitative Inquiry, 25 (8), 799-810.
- Migala, S., & Flick, U. (2018). Cultural and Individual Barriers to Palliative Care From Different Angles: Data Triangulation in Practice. Qualitative Inquiry, 25 (8), 786-798.
- Hirseland, A., & Flick, U. (2018). Explorationen am Rande der Gesellschaft - methodische Zugänge qualitativer Forschung zu den Innenwelten des 'Hartz-IV-Bezugs'. Sozialer Sinn. Zeitschrift für Hermeneutische Sozialforschung, 19(1), 1-10.
- Rasche, S. (2018). Perspektiventriangulation von Vermittler/-innen und Migrant/-innen im Jobcenter. Sozialer Sinn. Zeitschrift für Hermeneutische Sozialforschung, 19(1), 143-167.
- Migala, S., & Flick, U. (2018). Individual Needs, Cultural Barriers, Public Discourses. Taking Qualitative Inquiry into the Public Sphere. In N. K. Denzin, & M. D. Giardina (Eds.), Qualitative Inquiry in the Public Sphere (pp. 90–107). London: Routledge.
- Flick, U. (2018). Doing Qualitative Data Collection – Charting the Routes. In U. Flick (Ed.), The SAGE Handbook of Qualitative Data Collection. London: Sage, 3-16.
- Flick, U. (2018). Triangulation in Data Collection. In U. Flick (Ed.), The SAGE Handbook of Qualitative Data Collection. London: Sage, 527-544.
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Flick, U. (2018). Triangulation. In N. K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research (5th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage, 444-461.
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Seidelsohn, K. (2018). Prekäre Arbeitsräume. Soziale Konflikte und Gruppenbezogene Menschenfeindlichkeit in aufgewerteten Stadtquartieren (Quartiersforschung). Dissertation. Wiesbaden: Springer VS.
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Flick, U., & Foster, J. (2017). Social Representations. In C. Willig, & W. Stainton-Rogers (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research in Psychology (2nd ed.). London: Sage, 336-353.
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Migala, S., Sokolova, O., & Flick, U. (2017). "Ich bin aber Gott sei Dank kein ausgeprägter Atheist." Verständnisweisen postsowjetischer Juden in Deutschland von Religiosität und ihre Bedeutung für die Versorgung am Lebensende. In S. M. Probst (Hrsg.), Die Begleitung Kranker und Sterbender im Judentum. Bikkur Cholim, jüdische Seelsorge und das jüdische Verständnis von Medizin und Pflege (S. 227-241). Berlin: Hentrich & Hentrich Verlag.
In der Studie PALQUALSUM wurde die Versorgungssituation von russischsprachigen Migrant_innen am Lebensende untersucht, zu der Untersuchungen und Daten zum Zugang und zur Nutzung von Angeboten am Lebensende bislang weitgehend fehlten. Auch religiöse und spirituelle Bedürfnisse können am Lebensende bedeutsam sein und sollen durch die Hospiz- und Palliativversorgung berücksichtigt werden. Die Ergebnisse zu den Verständnisweisen von postsowjetischen Juden von Religiosität und ihre Bedeutung am Lebensende, die im Fokus dieses Beitrags stehen, verdeutlichen die Bandbreite von identitätsstiftenden Zugehörigkeiten und Heterogenität innerhalb dieser Untersuchungsgruppe. Es zeigt sich, dass eine Zugehörigkeit zum Judentum nicht gleichzusetzen ist mit bestimmten jüdisch-religiösen Verständnisweisen und Ritualen, die bei der Versorgung am Lebensende von Bedeutung sein können. -
Ballaschk, I., Anders, Y., & Flick, U. (2017). Führung als Thema deutscher Kindertageseinrichtungen. Welches Führungsverständnis zeigen pädagogische Fachkräfte mit Leitungsfunktion? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, (Online First).
Kindertageseinrichtungen befinden sich aktuell in differenten Veränderungsprozessen, die eine Beschäftigung mit der Bedeutung von Führung bedeutsam machen. Ein unternehmerischer Blick, wie er bereits in anderen Ländern (bspw. USA und England) sichtbar wird, ist in Deutschland noch neu. Ansatzpunkt für Innovation kann die Beschäftigung mit dem Begriff Führung im Sinne von Leadership auf Ebene der Leitungskräfte sein. Insbesondere Leadership stellte sich bei einer Analyse als wichtige Komponente für die Weiterentwicklung des elementarpädagogischen Bereiches heraus. Bislang ist noch wenig über das Führungsverständnis von Leitungskräften bekannt. Vor diesem Hintergrund wurden mit Hilfe episodischer Interviews 26 pädagogische Fachkräfte mit Leitungsfunktion zu ihrem Verständnis von Führung befragt. Die Ergebnisse zeigen ein implizites Konzept von Führung, das Aspekte transformationaler Führung enthält. Gleichzeitig wird deutlich, dass Führung als Aufgabe von Leitung noch nicht hinreichend im Hinblick auf ein professionelles Selbstverständnis reflektiert ist. Daraus ergeben sich Anforderungen für Träger von Kindertageseinrichtungen, Fachberatungen sowie für die Fort- und Weiterbildungslandschaft.
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Flick, U. (2017). Challenges for a New Critical Qualitative Inquiry: Introduction to the Special Issue. Qualitative Inquiry, 23, 1, 3-7.
Discussions around constructing a new critical qualitative inquiry need to reflect challenges on three levels: (a) Inquiry can be critical about the issues under study—a social or political problem to be addressed in a critical perspective; (b) critical approaches to methods and approaches in current research—other forms (e.g., quantitative research) or parts of the mainstream of qualitative research; and (c) a major challenge is to remain able to really do empirical qualitative research addressing social problems and to remain reflexive. Articles in this special issue address these to make a contribution to constructing a new critical qualitative inquiry. -
Flick, U. (2017). Mantras and Myths: The Disenchantment of Mixed-Methods Research and Revisiting Triangulation as a Perspective. Qualitative Inquiry 23, 1, 46-57.
Critiques about the development in mixed-methods research (MMR) by some of its protagonists mention the following: ignorance of earlier developments, too much focus on designs rather than issues, more a metaphor than a mode of research, the belief in paradigms, and too much focus on methods instead of theoretical and methodological issues. Myths and mantras in the MMR literature are discussed here. For overcoming the limitations of MMR becoming evident in these critiques, myths, and mantras, triangulation is discussed. A revitalization of this concept in recent formulations (triangulation 3.0; systematic triangulation of perspectives) outlines triangulation as a framework of a critical and reflexive MMR.
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Flick, U., Hans, B., Hirseland, A., Rasche, S., & Röhnsch, G. (2017). Migration, Unemployment and Lifeworld: Challenges for a New Critical Qualitative Inquiry in Migration. Qualitative Inquiry, 23, 1, 77-88.
Migration is an issue for many countries. It affects several areas of social problems, for example, work and unemployment. A relevant issue to study in the context of unemployment and social welfare is, “Which are experiences of migrants with different language backgrounds in finding work and support?” For a running study with episodic interviews and mobile methods with migrants from the former Soviet Union to Germany, several issues are discussed in a “new critical inquiry”: Critical issues in the studied area (help, control, normative claims); applying (familiar) qualitative methods (interviewing in various languages and cultural backgrounds or mobile methods); triangulation in a new critical migration research.