Springe direkt zu Inhalt

Dr. Irmela Blüthmann

Research Associate the Department of Teaching and Study Quality

Address
Room KL 24/324
  • Study of Psychology at Freien Universität Berlin
  • 4/2003
    Diploma in Psychology
  • 2005 – 2006
    Research associate at the Institute for General Pedagogy at Freien Universität Berlin (Division Philosophy of Education) in the field of Bachelor's Degree Evaluation
  • 2006 – 2012
    Research associate at Division School Pedagogy and School Improvement Research in the field of Evaluation of Study and Teaching
  • 6/2012
    Doctor of Philosophy (Title of dissertation: Studyability, student satisfaction and dropping out: analyses of influencing factors in Bachelor's degree programs)
  • Since 12/2012
    Research associate of Teaching and Study Quality (Division Empirical Research in Education) in field of Evaluation of Study and Teaching

Research projects

  • Evaluation of the study organization in the Bachelor's degree programs
  • Recording learning time in the Bachelor's degree programs
  • Exmatriculation survey: Investigation of reasons for dropping out of Bachelor's degree programs
  • Evaluation of the teacher training master's degree programs
  • Pilot project "Erfassung der Lehrkompetenz (LeKo)" (Assessment of teaching skills)

Submitted / under review

Bach, A., Blüthmann, I., Wulff, I., Thierfelder, I., Krebber, M., Watermann, R., Thiel, F., & Peters, H. (submitted). Development and validation of a questionnaire on problem-based learning to evaluate facilitation by the tutor and the student group.

Bergann, S., Blüthmann, I., Neugebauer, M., & Watermann, R. (submitted). Intrinsic and extrinsic motives for choosing a master's degree - applying the expectancy-value model of Eccles et al. on the bachelor-master transition

Articles in Journals and Book chapters

Bergann, S., Blüthmann, I., Neugebauer, M. & Watermann, R. (2019). Welche Rolle spielen Leistungsselbsteinschätzungen und Erfolgserwartungen für die Absicht, ein Masterstudium aufzunehmen?. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22(4), 967-988.

Heinrich, G., Blüthmann, I. & Bergann, S. (2015). Qualifizierung des wissenschaftlichen Nachwuchses für die Lehre - Entwicklung und Evaluation eines hochschuldidaktischen Programms. In: W. Benz, J. Kohler, P. Pohlenz & U. Schmidt (Hrsg.). Handbuch Qualität in Studium und Lehre, Loseblattsammlung (54. Ergänzungslieferung, Beitrag E 2.11). Stuttgart: Raabe Verlag.

Papers and Congressional articles

Bergann, S., Blüthmann, I., Neugebauer, M. & Watermann, R. (2021, März-Dezember). Karriereorientierung oder Interesse? Eine Empirische Prüfung des Wert-Erwartungs-Modells von Eccles et al. für den Bachelor-Master-Übergang. Vortrag im Rahmen des Digitalen GEBF-Jahres der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF).

Chrosch, M., Watermann, R., Bergann, S. & Blüthmann, I. (2021, März). Genderspezifische Aspekte der Abbruchneigung – Der Einfluss des Zugehörigkeitsgefühls auf die Abbruchneigung von Frauen in der Informatik. Vortrag auf der 7. Jahrestagung des Berlin Interdisciplinary Education Research Network (BIEN), Berlin.

Bergann, S., Blüthmann, I., Neugebauer, M. & Watermann, R. (2019, Februar). Welche Rolle spielen Leistungsselbsteinschätzungen und Erfolgserwartungen für die Absicht, ein Masterstudium aufzunehmen?. Vortrag auf der 7. Jahrestagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Köln.

Bergann, S., Blüthmann, I. & Watermann, R. (2015, März). Bildungsaufsteiger im Studium - Empirische Befunde zum Zusammenhang von akademischem Bildungshintergrund, Lernschwierigkeiten und dem Übergang in ein Masterstudium. Vortrag auf der 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum.

Blüthmann, I., Bergann, S. & Watermann, R. (2013, März). Heterogenität in Bezug auf den Bildungshintergrund der Studierenden als Herausforderung für die Universitäten. Vortrag auf der 8. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung, Berlin.