Paulina Feige
Research Associate
Research Interests
I am interested in social influences (parents, peers) on motivational-affective characteristics in middle childhood and adolescence. I consider these from a gender-differential perspective. Do parental beliefs and behaviors influence boys' and girls' self-concepts and test anxiety? Do mothers and fathers have a differential impact on their daughters and sons?
Education
2018-2022 Clinical Psychology, M.Sc., University of Potsdam, Germany.
Master's thesis: Influence of parental self-concept in mathematics on children's self-concept considering parental and child gender
2009-2015 Psychology, B.Sc., FernUniversität in Hagen, Germany.
Bachelor thesis: Stress and university dropout - A systematic review of the current research literature
Research Activity
Since 2022 Research associate at the Department of Empirical Educational Research, Freie Universität Berlin
2019-2021 Student assistant in the Departments "Early Childhood Education" and "Early Childhood Education Research", Freie Universität Berlin
Winter Term 22/23
121085 Research planning and publication (seminar).
121086 Research Planning and Publication (tutorial).
Articles in Journals and Book chapters
Feige, P., Watermann, R. Simpkins, S., Eccles, J., & Oppermann, E. (Submitted). Impact of mothers’ and fathers’ math self-concept of ability, child-specific beliefs and behaviors on girls’ and boys’ math self-concept of ability.
Feige, P. & Watermann, R. (submitted). Perceived social integration, parental control and autonomy support: Differential effects on test anxiety during the transition to secondary school for girls and boys.
Papers and Congressional articles
Feige, P., Lazarides, R. & Watermann, R. (2024, März). Untersuchung der reziproken Beziehung zwischen Prüfungsangst und Vermeidungsleistungszielen. Poster Präsentation auf der 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Potsdam (prämiert mit dem 3. Posterpreis).
Feige, P. & Watermann, R. (2024, März). Wahrgenommene soziale Integration, elterliche Kontrolle und Autonomieunterstützung: Differentielle Effekte auf die Prüfungsangst von Jungen und Mädchen in der Zeit des Schulübergangs.In L. Kuhr, C. Beese, L. Scholz, & P. Feige, Angst im Schulkontext: Operationalisierung, Einflussfaktoren und Auswirkungen in der Grundschule und der Zeit des Schulübergangs. Symposium auf der 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Potsdam.
Feige, P. & Watermann, R. (2023). Soziale Einflüsse auf die Prüfungsangst von Jungen und Mädchen während des Übergangs zur Sekundarschule: Die Rolle von Eltern und Gleichaltrigen. Vortrag auf der 87. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF).