Dr. Dorota Smith
Arbeitsbereich Lernpsychologie
Lehrkraft für besondere Aufgaben
Sprechstunde
nach Vereinbarung
Beruflicher Werdegang
Seit 11/2023 Lehrkraft für besondere Aufgaben im Arbeitsbereich Lernpsychologie an der Freien Universität Berlin
01/2023 – 03/2023 Lehrbeauftragte im Studiengang BSc Psychologie an der IU Internationalen Hochschule Berlin
2020 – 2022 Akademische Assistentin (Academic Marking Assistant) im BSc Psychology an der Coventry University, UK
Seit 2018 Online Tutorin im MSc Health Psychology an der Aston University, UK
2016 – 2017 Lehrkraft (Teaching Fellow) im BSc Psychology an der Aston University, UK
2013 – 2016 Early Stage Researcher an der Aston University, UK
2015 Betreuerin (Outreach Support Worker) bei Resources for Autism in Birmingham, UK
2013 Psychologische Gesundheitspflegeassistentin (Behavioural Health Care Assistant) auf der neurologischen Station des Frenchay Hostpitals in Bristol, UK
2012 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am NeuroCure Clinical Research Center der Charite Berlin
2011 – 2012 Psychologische Assistentin (Psychotherapeutische Praxen; Neuropsychologische Rehabilitation; Musiktherapie)
2008 – 2012 Studentische Hilfskraftstellen (NeuroCure Clinical Research Center der Charité Berlin; Fachbereich Wirtschaftswissenschaft der FU Berlin; Max-Planck-Institut (MPI) für Bildungsforschung Berlin)
2008 – 2012 Studentische Praktikumsstellen (Marktforschung bei Goldmedia Custom Research GmbH; Forschungspraktikum an der School of Psychology der University of Birmingham,UK; Gemeinschaftsprojekt des Deutschen BahnGesundheitsservice und der FU Berlin)
Akademische Ausbildung
2013 - 2019 Promotion im Fach Life and Health Sciences (Dr. phil.) an der Aston University, UK.
2014 - 2015 Postgraduate Certificate in Teaching in Higher Education (Aston University, UK)
2008 – 2009 Erasmus Studium in Krakau, Polen (Uniwersytet Jagielonski)
2006 - 2012 Diplom in Psychologie an der Freien Universität Berlin
WiSe 24/25
124104 Pädagogische Diagnostik
124112 Pädagogische Diagnostik
124113 Pädagogische Diagnostik
124123 Pädagogische Diagnostik
SoSe 2024
124122 Pädagogische Diagnostik
124123 Pädagogische Diagnostik
124124 Pädagogische Diagnostik
125053 Grundlagen und Methoden der Allgemeinen Psychologie: Seminar
WiSe 23/24
124105 Pädagogische Diagnostik
124108 Pädagogische Diagnostik
124115 Pädagogische Diagnostik
124120 Pädagogische Diagnostik
Artikel in Zeitschriften mit Peer-Review1
Smith, D., & Niedeggen, M. (2020). Pleasant music improves explicit but not implicit processing in spatial neglect and extinction. Psychomusicology: Music, Mind, and Brain, 30(4), 189–201. https://doi.org/10.1037/pmu0000268
Ulm, L.*, Wohlrapp, D*., Meinzer, M., Steinicke, R., Schatz, A., Denzler, P., Klehmet, J., Dohle, C., Niedeggen, M., Meisel, A., Winter, Y. (2013). A Circle-Monitor for Computerised Assessment of Visual Neglect in Peripersonal Space. PLoS ONE, 8(12). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0082892
Beiträge in Zeitschriften ohne Peer-Review
Vulchanova, M., Chahboun, S., Wohlrapp, D., Gudde, H., Voss, F. (2014). The Traps of communication. Pan European Networks: Science & Technology, 12, p. 28-29.
Dissertation
Smith, D. (2018). Beyond the Forest and the Trees: A Cross-Sectional Investigation into Local and Global Information Processing in Visual Perception and Language in Typical Development and Autism Spectrum Disorder [Dissertation]. Aston University. https://research.aston.ac.uk/en/studentTheses/beyond-the-forest-and-the-trees
Beiträge auf wissenschaftlichen Konferenzen
Smith, D., Vulchanova, M., Talcott, J. (2016). Local and global processing in ASD revisited: models, mechanisms and caveats. Vortrag auf der Annual Conference of the Developmental and Social Sections of BPS, Belfast, UK.
Smith, D., Vulchanova, M., Talcott, J. (2016). Visual Processing in ASD – How Mario saw the trees but missed the forest. Vortrag beim LHS Postgraduate Research Day, Aston University, Birmingham, UK.
Smith, D., Vulchanova, M., Talcott, J. (2016). Local and Global Processing in Language and Visual Perception in Typical and Atypical Development. Vortrag auf der Language and Perception International Conference, Trondheim, Norway.
Smith, D., Vulchanova, M., Talcott, J. (2015). Local and Global Processing in Perception and Language in Children and Adults. Posterpräsentation auf der Annual Conference of the Developmental and Social Sections of BPS, Manchester, UK.
Smith, D., Vulchanova, M., Talcott, J. (2015). Local and Global Processing in Typical Development: Perceptual and Strategic Aspects. Posterpräsentation auf der Annual Conference of the West Midlands Branch of the BPS, Coventry, UK.
Wohlrapp, D., Vulchanova, M., Talcott, J. (2014). I spy with my little eye – Local & Global Processing in Perception & Language. Posterpräsentation auf der ESLP Conference, Rotterdam, Netherlands.
Wohlrapp, D., Vulchanova, M., Talcott, J. (2014). I spy with my little eye – Implicit Learning in Local and Global Perception. Posterpräsentation beim LHS Research Day at Aston University, Birmingham, UK.
Wohlrapp, D., Vulchanova, M., Talcott, J. (2013). The Development of Local and Global Processing: From Perception to Language. Posterpräsentation beim Cognition and Language in Developmental Disorders Workshop, Seville, Spain.
Wohlrapp, D., Ulm, L., Dohle, C., Winter, Y., Niedeggen, M., Meisel, A. (2012). Computerised Assessment of Visual Neglect in the Peripersonal Space. Posterpräsentation beim Annual Meeting of the German Society for Neuropsychology, Marburg, Germany.
Wohlrapp, D., Humphreys, G., Niedeggen, M. (2012). The Effect of Preferred Music on the Implicit and Explicit Perception of Patients with Neglect. Vortrag beim Annual Meeting of the German Society for Neuropsychology, Marburg, Germany.
-----------
1 Nachname wurde nach Heirat in 2014 von Wohlrapp zu Smith geändert