Prof. Dr. Martin Neugebauer
Assistant Professor
Room KL 24/321
14195 Berlin
Professional career
- since 10/2015: Assistant Professor for Empirical Educational and Higher Education Research, Freie Universität Berlin
- 01/2014 – 09/2015: Postdoc Fellow, Mannheim Centre for European Social Research (MZES)
- 01/2009 – 12/2013: Researcher, Mannheim Centre for European Social Research (MZES)
- 09/2011 – 07/2013: Teaching assistant at the Chair of Methods of Empirical Research in Social Science, University of Mannheim
Education
- 2013: Doctor of Social Sciences (Dr. rer. soc.), University of Mannheim (summa cum laude)
- 2008: Diploma in Social Sciences (Sociology, Quantitative Research Methods, Social Psychology), University of Mannheim
- 2005 - 2006: Studies abroad, Department of Sociology, University of Toronto (Canada)
- 2001: High school graduation (Abitur), Gymnasium Herkenrath, Bergisch Gladbach
Awards and Distinctions
- 2014: Bojanovsky-Preis for an outstanding dissertation in the field of „Empirical Models of Social Processes“
- 2010: Centro Stefano Franscini Award for Best Contribution
Recent courses taught at the Freie Universität:
Winter 2016/17
- Seminar Quantitative Research Methods
- Seminar Introduction to Academic Work Methods
Summer 2016
- Seminar Education and Migration
- Seminar Empirical Findings on Heterogeneity in Education
Winter 2015/16
- Seminar Sociology of Education
- Seminar Quantitative Research Methods
Research Interests
- Educational inequality in terms of social origin, gender, and ethnicity/migration background
- Higher education research
- Teacher recruitment and research in the field of teaching and learning
- Quantitative methods
Monograph
Neugebauer, M. (2015). Kommt es auf die Lehrkraft an? Empirische Studien zur Selektion in das Lehramt und zu Lehrereffekten bei der Entstehung ungleicher Bildungschancen. Aachen: Shaker. more
Articles in peer reviewed journals (SSCI)
Neugebauer, M., Neumeyer, S., & Alesi, B. (2016). More diversion than inclusion? Social stratification in the Bologna system. Research in Social Stratification and Mobility, 45, 51-62. more
Neugebauer, M. & Klein, O. (2016). Profitieren Kinder mit Migrationshintergrund von pädagogischen Fachkräften mit Migrationshintergrund? Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 68(2), 259–283. more
Neugebauer, M. (2015). The introduction of bachelor degrees and the underrepresentation of students from low social origin in higher education in Germany: A pseudo-panel approach. European Sociological Review 31(5), 591-602. more
Neugebauer, M. (2015). Who chooses teaching under different labor market conditions? Evidence from West Germany, 1980-2009. Teaching and Teacher Education, 45(1), 137-148. more
Neugebauer, M. (2013). Wer entscheidet sich für ein Lehramtsstudium – und warum? Eine empirische Überprüfung der These von der Negativselektion in den Lehrerberuf. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 16(1), 157-184. more
Neugebauer, M., & Schindler, S. (2012). Early transitions and tertiary enrolment: The cumulative impact of primary and secondary effects on entering university in Germany. Acta Sociologica, 55(1), 19-36. more
Neugebauer, M., Helbig, M., & Landmann, A. (2011). Unmasking the myth of the same-sex teacher advantage. European Sociological Review, 27(5), 669–689. more
Neugebauer, M. (2010). Bildungsungleichheit und Grundschulempfehlung beim Übergang auf das Gymnasium: Eine Dekomposition primärer und sekundärer Herkunftseffekte. Zeitschrift für Soziologie, 39(3), 202-214. more
Articles in books and non-SSCI listed journals
Neugebauer, M. (2014): Sind Lehrerinnen für die „Bildungskrise“ der Jungen verantwortlich? In B. Spinath (Hrsg.), Empirische Bildungsforschung: Aktuelle Themen der Bildungspraxis und Bildungsforschung (S. 39-48). Berlin: Springer VS. more
Gerth, M., & Neugebauer, M. (2013): Weiblicher Schulkontext und Schulerfolg von Jungen. In R. Becker & A. Schulze (Hrsg.), Bildungskontexte. Strukturelle Voraussetzungen und Ursachen ungleicher Bildungschancen (S. 431-455). Wiesbaden: Springer VS. more
Neugebauer, M., Reimer, D., Schindler, S., & Stocké, V. (2013). Primary and secondary effects at the transitions to secondary school and tertiary education in Germany. In M. Jackson (Hrsg.), Determined to succeed? Performance versus choice in educational attainment (S. 56-88). Stanford: Stanford University Press. more
Neugebauer, M. (2011). Werden Jungen von Lehrerinnen bei den Übergangsempfehlungen für das Gymnasium benachteiligt? Eine Analyse auf Basis der IGLU-Daten. In A. Hadjar (Hrsg.), Geschlechtsspezifische Bildungsungleichheiten (S. 235-260). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. more
Neugebauer, M., Helbig, M. & Landmann, A. (2010). Can the teacher’s gender explain the 'boy crisis' in educational attainment? Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung - Arbeitspapiere, 133. more
Selected presentations and invitations*
2016
* Goethe Universität Frankfurt, IDeA-SIG „Unterricht und Professionalisierung“ von Mareike Kunter: „Profitieren Kinder mit Migrationshintergrund von pädagogischen Fachkräften mit Migrationshintergrund?“
* Deutsches Zentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung (DZHW) & Leibniz Universität Hannover Forschungskolloquium, Hannover: „Lohnt sich ein Bachelorstudium gegenüber einer Berufsausbildung?“ (mit Felix Weiss)
* Berlin Interdisciplinary Education Research Network (BIEN) Lunchtime Seminar, Berlin: „Lohnt sich ein Bachelorstudium? Arbeitsmarkterträge von Studium versus Ausbildung nach Bologna“ (mit Felix Weiss)
4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin: „Lohnt sich ein Bachelorstudium? Arbeitsmarkterträge von Studium versus Ausbildung nach Bologna“ (mit Felix Weiss)
2015
* German-Israeli Foundation for Scientific Research and Development (GIF) Workshop on the Occasion of 50 Years to the Diplomatic Relations, Berlin: “The Bologna Process and Educational Inequality in Higher Education”
* MZES Colloquium, Mannheim “Do Migrant Children Benefit from Migrant Teachers?” (together with Oliver Klein)
ISA Research Committee on Social Stratification (RC28) Spring Meeting, Tilburg: “More Diversion than Inclusion? Social Stratification in the Bologna System”
3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum: „Welchen Einfluss hat die Bachelor-Master Struktur auf soziale Ungleichheiten in der Hochschule?“
2014
XVIII. ISA World Congress of Sociology, Yokohama: “Can Teacher’s Gender Explain The Growing ‘Boy Crisis’ In Educational Attainment?”
2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt: „Der Lehrerarbeitsmarkt und die Wahl des Lehrerberufs im zeitlichen Wandel“
* Interdisziplinäres Forschungskolloquium ‚Brown Bag Bildung‘, Universität Heidelberg: „Kommt es auf den Lehrer an? Empirische Studien zur Selektion in das Lehramt und zu Lehrereffekten bei der Entstehung ungleicher Bildungschancen“
22nd Annual Workshop of the European Research Network on Transitions In Youth (TIY), Barcelona: "The Bologna Degree Structure Reform and Social Inequalities in Higher Education: Evidence from Germany"
2013
1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel: „Reduzieren Bachelorstudiengänge die soziale Ungleichheit in den Hochschulen?“
2012
European Consortium for Sociological Research (ECSR) Conference, Stockholm: “The bologna process and social inequality in higher education in Germany: A pseudo-panel analysis”
2011
Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Klagenfurt: „Wer entscheidet sich für das Lehramt? Eingangsmerkmale und Studienmotive von Lehramtsstudierenden im Vergleich”
* HIS Institut für Hochschulforschung, Forschungskolloquium, Hannover: “Wer wird Lehrer und warum? Ursachen der Studienwahl und Eingangsvoraussetzungen von Lehramtsstudierenden”
* Quantitative Special Interest Group Meeting, Department of Education, University of Oxford: “Who enters the teaching pipeline?”
2010
* Forschungskolloquium am Institut für Erziehungswissenschaften, Universität Bern: „Werden Jungen in der Schule tatsächlich von Lehrerinnen benachteiligt?“
JURE (Junior Researchers) of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Frankfurt: “Can the teacher's gender explain the 'boy crisis' in educational attainment?”
EQUALSOC Research Network Final Conference, Amsterdam: “Can the teacher's gender explain the 'boy crisis' in educational attainment?”
Conference Higher education and beyond - Inequalities regarding entrance to higher education and educational credentials, Monte Verità, Ascona: “How can we achieve a higher tertiary participation rate among students from low socioeconomic backgrounds?”
2009
EQUALSOC Education Conference, Tallinn: “The German case: primary and secondary effects at the transitions to upper secondary school and to tertiary education”
ISA Research Committee on Social Stratification (RC28) Summer Meeting, Yale University, New Haven: “Relative importance of primary and secondary effects: The transition to upper secondary school in Germany”