Dr. Franziska Oschmann (née Böttcher)
School Pedagogy and School Improvement Research
Research Associate
Room KL 24/229
14195 Berlin
CV / Educational Career
since |
Research assistant in the project: Förderung professioneller Wahrnehmung von Unterrichtsstörungen durch Cueing im Rahmen eines digitalen, videobasierten Selbstlernmoduls (CueVis). Promoting professional vision of classroom disruptions through cueing in the context of a digital, video-based learning environment (CueVis). |
09/2019- 12/2019 |
Research assistant (parental leave substitute) in the project "Know how to teach (K2teach)"; Subproject 2 to the FOCUS video portal (second funding phase) |
09/2019 |
Doctorate, Department of Education and Psychology, Freie Universität Berlin. Topic: "Erfassung und Förderung studentischer Forschungskompetenzen - Validierung eines Instrumentes zur Erfassung studentischer Forschungskompetenzen sowie Gestaltung und Evaluation einer forschungsorientierten Lernumgebung". [Assessment and Promotion of Students’ Research Competences -Validation of an Instrument for Assessing Atudent Research Competences and Designing and Evaluating a Research-Oriented Learning Environment] |
2017-2019 |
Research Associate in the Division of School Pedagogy and School Improvement Research at Freie Universität Berlin in the project: "Forschungsorientierung in der ABV" |
2015-2019 |
Coordination of the program "Forschungsorientierte Lehre (FoL; engl. Research-oriented Teaching)" at Freie Universität Berlin |
2013-2017 |
Research assistant at the Department of School Pedagogy/School Development Research in the project "Evaluation der Forschungsorientierten Lehre" as part of the pilot project "Forschungsorientierte Lehre", Freie Universität Berlin |
2011-2013 |
Student at Freie Universität Berlin “Educational Research” with focus on Research and Development (degree: Master of Arts, M.A.) |
2009-2013 |
Student Research Assistant in the Division of School and Teaching Research at Freie Universität Berlin |
2008-2011 |
Student at Freie Universität Berlin “Educational Science“ (degree: Bachelor of Arts, B.A.) |
2008 |
Abitur in Berlin |
Current Semester:
----
Past Semesters:
summer semester 2020
- S - 124041 - Pädagogisches Handeln in Schulen (pedagogical action at schools)
- S - 124042 - Pädagogisches Handeln in Schulen
winter semester 2019/20
- S - 124206 - Lernforschungsprojekt (educational research project)
- S - 124208 - Lernforschungsprojekt
- V - 129090 - Wissenschaft und Gesellschaft (Science and Society) (Introduction and Andministration to blended-learning events)
winter semester 2018/19
- V - 129090 - Wissenschaft und Gesellschaft (Science and Society) (Introduction and Andministration to blended-learning events)
winter semester 2017/18
- S - 12468 - Lernforschungsprojekt
- S - 12469 - Lernforschungsprojekt
winter semester 2016/17
- S - 12462 - Lernforschungsprojekt
- S - 12467 - Lernforschungsprojekt
- S - 12468 - Lernforschungsprojekt
summer semester 2015
- S - 12306 Erziehen und Gruppenprozesse gestalten, Lernförderung, Medien und Unterricht
- S - 12307 Erziehen und Gruppenprozesse gestalten, Lernförderung, Medien und Unterricht
winter semester 2014/15
- S - 12024 Grundlegende Ansätze der Instruktion - Seminar B
summer semester 2014
- S - 12064 Projektseminar "Entwicklung, Anwendung und Evaluation eines Lehrmoduls"
- S - 12065 Projektseminar "Entwicklung, Anwendung und Evaluation eines Lehrmoduls"
Research focus:
- student research skills
- competence modelling
- higher-education research
- E-Learning
- Blended-Learning
- video-based teaching-learning opportunities
- professional perception
research projects
- since 01/2020: Förderung professioneller Wahrnehmung von Unterrichtsstörungen durch Cueing im Rahmen eines digitalen, videobasierten Selbstlernmoduls (CueVis). Promoting professional vision of classroom disruptions through cueing in the context of a digital, video-based learning environment (CueVis).
- 09/2019 - 12/2019: K2teach: Know how to teach. Acquiring basic action competences for adaptive teaching practice during studies (subproject 2: FOCUS Videoportal).
- 2017-2019: "Forschungsorientierung in der ABV" at Freie Universität Berlin
- 2013-2017: Evaluation of Research-Oriented Teaching as part of the pilot project "Forschungsorientierte Lehre" at Freie Universität Berlin
Publications
Böttcher-Oschmann, F., Groß Ophoff, J., & Thiel, F. (2021). Preparing Teacher Training Students for Evidence-Based Practice Promoting Students’ Research Competencies in Research-Learning Projects. Frontiers in Education (6). 1 - 11. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.642107
Böttcher-Oschmann, F., Groß Ophoff, J. & Thiel, F. (2019). Validierung eines Fragebogens zur Erfassung studentischer Forschungskompetenzen über Selbsteinschätzungen – Ein Instrument zur Evaluation forschungsorientierter Lern-Lernarrangements. Unterrichtswissenschaft 47 (4), 495 – 521. https://doi.org/10.1007/s42010-019-00053-8
Böttcher, F. & Thiel, F. (2018). Gestaltung forschungsorientierter Lernumgebungen: Skalen zur Erfassung der Prozessqualität forschungsorientierter Lehre. In B. Berendt, A. Fleischmann, N. Schaper, B. Szczyrba & J. Wildt (Hrsg.), Neues Handbuch Hochschullehre (I 2.12, S. 93-116). Berlin: DUZ Medienhaus. Publikation anfragen
Böttcher, F., & Thiel, F. (2018). Evaluating research-oriented teaching: A new instrument to assess university students’ research competences. Higher Education,75 (1), 91–110. doi:10.1007/s10734-017-0128-y
Böttcher, F. & Thiel, F. (2017). Ergebnisse der Evaluation der Forschungsorientierten Lehre (FoL) an der Freien Universität Berlin. Berlin (Forschungsbericht).
Böttcher, F. & Thiel, F. (2017). Der Fragebogen zur Erfassung studentischer Forschungskompetenzen - Ein Instrument auf der Grundlage des RMRK-W-Modells zur Evaluation von Formaten forschungsorientierter Lehre. In J. Köhler, P. Pohlenz & U. Schmidt (Hrsg.), Handbuch Qualität in Studium und Lehre (Ausgabe Nr. 60, S. 27-44). Berlin: DUZ Medienhaus.
Böttcher, F. & Thiel, F. (2016). Der Fragebogen zur Erfassung studentischer Forschungskompetenzen - Ein Instrument auf der Grundlage des RMRK-W-Modells zur Evaluation von Formaten forschungsorientierter Lehre. In B. Berendt, A. Fleischmann, N. Schaper, B. Szczyrba & J. Wildt (Hrsg.), Neues Handbuch Hochschullehre (I 2.11, S. 57-74). Berlin: DUZ Medienhaus.
Böttcher, F. & Thiel, F. (2015). Faktorielle Validierung eines Fragebogens zur Erfassung studentischer Forschungskompetenzen. Posterpräsentation auf der 2. Tagung des Berlin Interdisciplinary Education Research Network (BIEN), "Bildungsprozesse und Bildungsverläufe", 17.-18.09., Berlin, Deutschland.
Thiel, F. & Böttcher, F. (2014). Modellierung fächerübergreifender Forschungskompetenzen. In W. Benz, J.Kohler & K. Landfried(Hrsg.), Handbuch Qualität in Studium und Lehre (D 2.4-2). Berlin: Raabe.
Thiel, F. & Böttcher, F. (2014). Modellierung fächerübergreifender Forschungskompetenzen - Das RMKR-W-Modell als Grundlage der Planung und Evaluation von Formaten forschungsorientierter Lehre. In B. Berendt, A. Fleischmann, N. Schaper, B. Szczyrba & J. Wildt (Hrsg.), Neues Handbuch Hochschullehre (I 2.10, S. 109-124). Berlin: Raabe.
Presentations
Böttcher-Oschmann, F., Groß-Ophoff, J. & Thiel, F. (2019). Die Förderung von Kompetenzen für eine evidenzbasierte Praxis - Lernforschungsprojekte für Lehramtsstudierende im Praxissemester. Posterpräsentation auf der 6. Tagung des Berlin Interdisciplinary Education Research Network (BIEN), " Bildung – Einflüsse, Wirkungen und Erträge", 30.09.-01.10., Berlin, Deutschland.
Böttcher, F. & Thiel, F. (2018). Die Förderung studentischer Forschungskompetenzen im Lehramtsstudium. Vortrag im Symposium zum Thema „Forschungskompetenzen im Lehramtsstudium“ (Böttcher, F. & Thiel., F.) auf der GEBF 2018, „Professionelles Handeln als Herausforderung für die Bildungsforschung", 15.-17.02., Basel, Schweiz.
Böttcher, F. & Thiel, F. (2017). The R-Comp – A new Instrument to Assess University Students’ Research Competences. Vortrag auf der EARLI 2017, 29.08.-02.09., Tampere, Finnland. Funded by DAAD.
Böttcher, F. & Thiel, F. (2016). Der Einfluss forschungsbezogener Selbstwirksamkeit auf selbsteingeschätzte, fachkulturübergreifende Forschungskompetenzen. Referat im Symposium zum Thema „Selbsteingeschätzte, forschungsrelevante Dispositionen als Prädiktoren von Forschungskompetenz“ (Böttcher, F. ) auf der AEPF 2016, „Empirisch pädagogische Forschung in inklusiven Zeiten - Professionalisierung, Konzeptualisierung, Systementwicklung", 19.-21.09., Rostock, Deutschland.
Böttcher, F. & Thiel, F. (2016). Introduction of a New Instrument to Assess University Students’ Research Competences: R-Comp. Vortrag auf der Higher Education Conference (HEC), "The Scholarship of Learning, Teaching & Organizing", 13.-15.7., Amsterdam, Niederlande.
Böttcher, F. & Thiel, F. (2016). Die faktorielle Validierung des F-Komps: Ein Fragebogen zur Erfassung studentischer Forschungskompetenzen auf der Grundlage des RMRK-W-Modells an der Freien Universität Berlin. Vortrag auf der 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), „Erwartungswidriger Bildungserfolg über die Lebensspanne“, 09.-11.03., Berlin, Deutschland.
Böttcher, F. & Hoffmann, S. G. (2015). Forschungsorientiertes Lehren an der Freien Universität Berlin. Vortrag im Rahmen der Workshopreihe Blended Learning in Masterstudiengängen. Forschungsorientiertes Lernen mediengestützt, 24.11., Berlin, Deutschland. Link
Poster Presentation
Böttcher, F. & Thiel, F. (2015). Thiel, F. & Böttcher, F. (2014). Faktorielle Validierung eines Fragebogens zur Erfassung studentischer Forschungskompetenzen. Posterpräsentation auf der 2. Tagung des Berlin Interdisciplinary Education Research Network (BIEN), "Bildungsprozesse und Bildungsverläufe", 17.-18.09., Berlin, Deutschland.
Thiel, F. & Böttcher, F. (2014). Das RMKR-W Modell als Grundlage für die Entwicklung eines Fragebogens zur Erfassung studentischer Forschungskompetenzen. Posterpräsentation zum Tag der Lehre an der Freien Universität Berlin, 06.05.2014, Berlin.
Qualification Papers
Böttcher-Oschmann, F. (2019). Erfassung und Förderung studentischer Forschungskompetenzen - Validierung eines Instrumentes zur Erfassung studentischer Forschungskompetenzen sowie Gestaltung und Evaluation einer forschungsorientierten Lernumgebung. Dissertation, Freie Universität Berlin. Verfügbar unter: https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/25862. [Assessment and Promotion of Students’ Research Competences -Validation of an Instrument for Assessing Atudent Research Competences and Designing and Evaluating a Research-Oriented Learning Environment]
Böttcher, F. (2013). Beitrag zur Validierung eines Instruments der Lehrerinnen- und Lehrerselbstwirksamkeit. Unveröffentlichte Masterarbeit, Freie Universität Berlin.