Univ.-Prof. Dr. Uwe Gellert
Arbeitsbereich Grundschulpädagogik
Lernbereich Mathematik
Professor
Room KL 23/237
14195 Berlin
Office hours
Please make an appointment by email.
Wissenschaftlicher Werdegang | Beruflicher Werdegang |
Arbeitsschwerpunkte | Ausgewählte Publikationen
Wissenschaftlicher Werdegang
2002 |
Habilitation at Department of Educational Science and Psychology, Freie Universität Berlin |
1997 |
Ph.D. at Department of Educational Science and Psychology, Freie Universität Berlin |
1987 |
Studies of Physics at Institut National des Sciences Appliquées, Lyon (France), Grant by DAAD |
1985-1991 |
Studies of Mathematics and Physics (First State Examination for Teaching in Secondary Schools), Technische Universität Berlin |
Beruflicher Werdegang
2010 - today | University Professor at Department of Educational Science and Psychology, Freie Universität Berlin |
2007 - 2010 |
Invited Guest Professor at Department of Educational Science and Psychology, Freie Universität Berlin |
2007 |
Invited Guest Professor at Centro de Estudios de Postgrado y de Investigación en Educación Superior, Universidad Mayor de San Andrés, La Paz (Bolivia) |
2004 - 2010 |
University Professor for Mathematics Education, Department of Educational Science, Universität Hamburg |
2004 |
Invited Guest Professor at Department of Mathematics, Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt |
2001 - 2002 |
Guest Professor at Department of Educational Science, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Santiago de Chile |
2001 |
Feodor-Lynen-Scholarship for Research in Chile by Alexander-von-Humboldt-Foundation |
1998 - 2004 |
Assistant Professor (C1) at Department of Educational Science and Psychology, Freie Universität Berlin |
1993 - 1998 |
Scientific Collaborator (BAT IIa) at Department of Educational Science and Psychology, Freie Universität Berlin |
1991 - 1993 |
Teaching Practice in Secondary Mathematics and Physics (Second State Examination for Teaching in Secondary Schools), Berlin |
Arbeitsschwerpunkte / Research Fields
- Social inequalities in mathematics education
- Mathematics and language
- Mathematics teacher education
- Sociology of mathematics
- Crosscultural studies of mathematics education
- Microanalysis of classroom interaction
- Beliefs and affect related to mathematics and mathematics education
Ausgewählte Publikationen
Aldon, G., F. Hitt, L. Bazzini und U. Gellert (Hrsg., 2017) Mathematics and technology: A C.I.E.A.E.M. sourcebook. Cham: Springer.
Gellert, U. (2017). Revisiting mathematics for all: A commentary to Pais’s critique. In H. Straehler-Pohl, N. Bohlmann und A. Pais (Hrsg.) The disorder of mathematics education: Challenging the sociopolitical dimensions of research (S. 67–87). Cham: Springer.
Straehler-Pohl, H. und Gellert, U. (2015) Pathologie oder Struktur? Selektive Einsichten zur Theorie und Empirie des Mathematikunterrichts. Wiesbaden: Springer VS.
Gellert, U., J. Giménez Rodríguez, C. Hahn und S. Kafoussi (Hrsg., 2015) Educational paths to mathematics: A C.I.E.A.E.M. sourcebook. Cham: Springer.
Gellert, U. (2015). Leistungskonstruktion im Mathematikunterricht. In K. Bräu und C. Schlickum (Hrsg.) Soziale Konstruktionen in Schule und Unterricht. Zu den Kategorien Leistung, Migration, Geschlecht, Behinderung, Soziale Herkunft und deren Interdependenzen (S. 79-91). Opladen: Barbara Budrich.
Gellert, U. und C. Hahn (2015) Educational paths to mathematics: which paths forward to what mathematics? In: U. Gellert, J. Giménez, C. Hahn und S. Kafoussi (2015) Educational paths to mathematics: A C.I.E.A.E.M. sourcebook (S. 1-11). Cham: Springer.
Gellert, U. (2015) Mathematics and the yellowing of ideologies. In: C. Bergsten und B. Sriraman (Hrsg.) Refractions of mathematics education (S. 87-98). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Straehler-Pohl, H., S. Fernández, U. Gellert und L. Figueiras (2014) School mathematics registers in a context of low academic expectations. Educational Studies in Mathematics 85 (2), 175-199.
Gellert, U., T.-S. Idel, K. Rabenstein und M. Sertl (2014) Soziale Differenzen und Unterricht – soziale Differenzen im Unterricht. Eine theoretische Diskussion zur „Leistung“ im Unterricht. Erziehung und Unterricht 164 (3/4), 313-324.
Gellert, U. (2014) Sociological approaches in mathematics education. In: S. Lerman (Hrsg.) Encyclopedia of mathematics education (S. 558-562). Dordrecht: Springer.
Gellert, U. (2014) La formación de profesores de matemática: hacia una teoría de lo práctico. Integra Educativa. Revista de Investigación Educativa 7 (1), 69-81.
Gellert, U., J. Barbé und L. Espinoza (2013) Towards a local integration of theories: Codes and praxeologies in the case of computer-based instruction. Educational Studies in Mathematics, 82(2), 303-321.
Straehler-Pohl, H. und U. Gellert (2013) Towards a Bernsteinian language of description for mathematics classroom discourse. British Journal of Sociology of Education, 34(3), 313-332.
Gellert, U., R. Becerra und O. Chapman (2013) Research methods in mathematics teacher education. In: A.J. Bishop, K. Clements, C. Keitel, J. Kilpatrick und F.K.S. Leung (Hrsg.) Third international handbook of mathematics education (S. 327-360). New York: Springer.
Skott, J., L. van Zoest und U. Gellert (2013) Editorial: Theoretical frameworks in research on and with mathematics teachers. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 45(4), 501-505.
Gellert, U., L. Espinoza und J. Barbé (2013) Being a mathematics teacher in times of reform. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 45(4), 535-546.
Gellert, U. (2013) Heterogen oder hierarchisch? Zur Konstruktion von Leistung im Unterricht. In: J. Budde (Hrsg.) Unscharfe Einsätze – (Re-)Produktion von Heterogenität im schulischen Feld (S. 211-227). Wiesbaden: Springer VS.
Gellert, U. und M. Sertl (Hrsg., 2012) Zur Soziologie des Unterrichts. Arbeiten mit Basil Bernsteins Theorie des pädagogischen Diskurses. Weinheim: Beltz Juventa.
Straehler-Pohl, H. und U. Gellert (2012) Klassifikation. Facetten eines für die Unterrichtsforschung zentralen Begriffs. In: U. Gellert und M. Sertl (Hrsg.) Zur Soziologie des Unterrichts. Arbeiten mit Basil Bernsteins Theorie des pädagogischen Diskurses (S. 89-118). Weinheim: Beltz Juventa.
Jablonka, E. und U. Gellert (2012) Potentials, pitfalls, and discriminations: Curriculum conceptions revisited. In: O. Skovsmose und B. Greer (Hrsg.) Opening the cage: Critique and politics of mathematics education (287-308). Rotterdam: Sense.
Gellert, U. (2011) Now it concerns us! A reaction to Sustainable Mathematics Education. For Learning of Mathematics 31 (2), 19-20.
Gellert, U. (2011) "Fünf mal fünf ist siebzehn." Zur Bedeutung von konzeptioneller Schriftlichkeit und dekontextualisierter Sprache beim Lernen von Mathematik im Grundschulalter. In: P. Hüttis-Graff und P. Wieler (Hrsg.) Übergänge zwischen Mündlichkeit und Schriftlichkeit im Vor- und Grundschulalter (S. 79-94). Freiburg: Fillibach.
Gellert, U. (2011) Mediale Mündlichkeit und Dekontextualisierung. Zur Bedeutung und Spezifik von Bildungssprache im Mathematikunterricht der Grundschule. In: S. Prediger und E. Özdil (Hrsg.): Mathematiklernen unter Bedingungen der Mehrsprachigkeit - Stand und Perspektiven zu Forschung und Entwicklung (S. 97-116). Münster: Waxmann.
Gellert, U. (2011) Legitimación y programa de una perspectiva crítica en Didáctica de las Matemáticas. Foro del Futuro 4, 365-392.
Jablonka, E. und U. Gellert (2011) Equity concerns about mathematical modelling. In: B. Atweh, M. Graven, W. Secada und P. Valero (Hrsg.) Mapping equity and quality in mathematics education (S.221-234). New York: Springer.
Gellert, U., E. Jablonka und C. Morgan (2010) Proceedings of Sixth International Mathematics Education and Society Conference. 1. und 2. Auflage. 2 Bände. Berlin: Freie Universität Berlin.
Jablonka, E. und U. Gellert (2010) Ideological roots and uncontrolled flowering of alternative curriculum conceptions. In: U. Gellert, E. Jablonka und C. Morgan (Hrsg.) Proceedings of the Sixth International Mathematics Education and Society Conference (S. 21-39). Berlin: Freie Universität Berlin.
Gellert, U. (2010) Modalities of local integration of theories in mathematics education. In: B. Sriraman und L. English (Hrsg.) Theories in mathematics education: Seeking new frontiers (S.537-550). New York: Springer.
Gellert, U. (2009) Zur Explizierung strukturierender Prinzipien mathematischer Unterrichtspraxis. Journal für Mathematik-Didaktik 30 (2), 121-146)
Gellert, U. und E. Jablonka (2009) "I am not talking about reality": Word problems and the intricacies of producing legitimate text. In: L. Verschaffel, B. Greer, W. Van Dooren und S. Mukhopadhyay (Hrsg.) Words and worlds: Modelling verbal descriptions of situations (S.39-53) Rotterdam: Sense.
Gellert, U. (2009) ¿Qué significa pedagogía crítica frente a la sociedad matematizada? Integra Educativa. Revista de Educación Educativa 2 (1), 145-159.
Gellert, U. (2009) Mathematik: ein KinderSpiel? Zur Bedeutung des Spielens für das kindliche Mathematiklernen. Zeitschrift ästethische Bildung 1 (1); http://zaeb.net.
Gellert, U. (2009) Analysing accounts, discourse and mathematics classroom interaction. Reflections on qualitative methodology. In: R. Kaasila (Hrsg.) Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuspäivät (S.9-34). Rovaniemi: Lapin yliopistopaino.
Gellert, U. (2009) Practising mathematics teacher education: Expanding the realm of possibilities. In: R. Even und D. Ball (Hrsg.) The professional education and development of teachers of mathematics (S. 35-55). New York: Springer.
Gellert, U. und A.-M. Hümmer (2008) Soziale Konstruktion von Leistung im Unterricht. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 11 (2), 288-311.
Gellert, U. (2008) Validity and revelance: Comparing and combining two sociological perspectives on mathematics classroom practice. ZDM - The International Journal of Mathematics Education 40 (2), 215-224.
Knipping, C., D.A. Reid, U. Gellert und E. Jablonka (2008) The emergence of disparity in mathematics classrooms. In: J.F. Matos, P. Valero und K. Yasukawa (Hrsg.) Proceedings of the Fifth International Mathematics Education and Society Conference (S. 320-329). Lissabon: Centro de Investigação em Educação, Universidade de Lisboa.
Gellert, U. (2008) Routines and Collective Orientations in Mathematics Teachers’ Professional Development. Educational Studies in Mathematics 67 (2), 93-110.
Gellert, U. (2007) Teams, Systeme, Implementation etc. Eine integrierte Diskussion der organisationstheoretisch inspirierten aktuellen Reformen des Mathematikunterrichts und ihrer Traditionen. mathematica didactica 30 (1), 49-67.
Gellert, U. (2007) Zur Kulturalität von Mathematik in Schule und Unterricht. In: J. Lüders (Hrsg.) Fachkulturforschung in der Schule (S. 65-81). Opladen: Verlag Barbara Budrich.
Gellert, U. und E. Jablonka (2007) Mathematisation and Demathematisaton: Philosophical, Sociological and Educational Ramifications. Rotterdam: Sense Publishers.
Gellert, U. (2007) Gemeinschaftliches Interpretieren mit Studierenden und Lehrern. Ein kombinierter Ansatz für die Lehreraus- und Lehrerweiterbildung. Journal für Mathematik-Didaktik 28 (1), 31-48.
Jablonka, E. und U. Gellert (2007) Mathematisation – Demathematisation. In: U. Gellert und E. Jablonka (Hrsg.) Mathematisation and Demathematisation: Social, Philosophical, and Educational Ramifications (S. 1-18). Rotterdam: Sense Publishers.
Gellert, U. (2006) Mathematik „in der Welt“ und mathematische „Grundbildung“. Zur Konsistenz des mathematikdidaktischen Rahmens von PISA. In: T. Jahnke und W. Meyerhöfer (Hrsg.) PISA & Co. Kritik eines Programms (S. 277-291). Hildesheim: Franzbecker.
Gellert, U. (2005) Parents: Support or Obstacle for Curriculum Innovation? Journal of Curriculum Studies 37 (3), 313-328.
Gellert, U. (2005) La formación docente entre lo teórico y lo práctico. In: I. Goméz-Chacón und E. Planchart (Hrsg.) Educación matemática y formacion de profesores. Propuestas para Europa y Latinoamérica (S. 73-83). Bilbao: Universidad de Deusto.
Gellert, U. (2005) Klassifikation gesellschaftlicher Bilder von Mathematik und Analyse ihrer Genese. In: K. Lengnink und F. Siebel (Hrsg.) Mathematik präsentieren, reflektieren, beurteilen (S. 129-143). Mühltal: Verlag Allgemeine Wissenschaft.
Gellert, U. (2004) Didactic Material Confronted with the Concept of Mathematical Literacy. Educational Studies in Mathematics 55 (1-3), 163-179.
Gellert, U. (2003) Mathematikunterricht und Innovation. Hildesheim: Franzbecker.
Jaworski, B. und U. Gellert (2003) Educating New Mathematics Teachers: Integrating Theory and Practice, and the Roles of Practising Teachers. In: A. J. Bishop et al. (Hrsg.) Second International Handbook of Mathematics Education (S. 829-875). Dordrecht: Kluwer.
Gellert, U. (2003) Veränderungen des fachbezogenen Lehreralltags. Theoretische Bestimmungen, methodologische Konsequenzen und ein Forschungsbeispiel. Hildesheim: Franzbecker.
Gellert, U. (2003) Exzeptionalität und Alltäglichkeit der Veränderung von Mathematikunterricht. Journal für Mathematik-Didaktik 24 (3/4), 151-171.
Gellert, U. (2003) Researching Teacher Communities and Networks. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik 35 (5), 224-232.
Gellert, U., E. Jablonka und C. Keitel (2001) Mathematical Literacy and Common Sense in Mathematics Education. In: B. Atweh, H. Forgasz und B. Nebres (Hrsg.) Sociocultural Research on Mathematics Education: An International Perspective (S. 57-73). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Gellert, U. (2001) Mathematics and Life: Lessons from History. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 32 (3), 365-374.
Gellert, U. (2001) Innovation des Alltags – Alltag der Innovation. Rekonstruktionen alltäglicher Innovationsprozesse am Fall des Mathematikunterrichts der Grundschule. Habilitationsschrift. Freie Universität Berlin.
Gellert, U. (2000) Mathematics Instruction in Safe Space: A Prospective Primary Teachers' View of Mathematics Education. Journal of Mathematics Teacher Education 3 (3), 251-270.
Gellert, U. (2000) Verfremdung als Methode in der Lehrerausbildung. Ein Beispiel zum mathematischen Anfangsunterricht. mathematica didactica 23 (1), 72-82.
Gellert, U. (2000) Mathematics, Humanism, and Urban Planning in Renaissance Italy. In: V. J. Katz (Hrsg.) Using History to Teach Mathematics: An International Perspective (S. 177-182). Washington: The Mathematical Association of America.
Gellert, U. (2000) Zur Legitimation des Mathematikunterrichts in der Grundschule. Erziehungswissenschaft 22, 35-45.
Gellert, U. (1999) Vorstellungen angehender Grundschullehrerinnen von Schülerorientierung. Eine Analyse von Unterrichtskonzeptionen im Kontext universitärer Lehrerbildung. Journal für Mathematik-Didaktik 20 (2/3), 113-137.
Gellert, U. (1999) Prospective Elementary Teachers‘ Comprehension of Mathematics Instruction. Educational Studies in Mathematics 37, 23-43.
Gellert, U. (1998) Von Lernerfahrungen zu Unterrichtskonzeptionen. Eine soziokulturelle Analyse von Vorstellungen angehender Lehrerinnen und Lehrer zu Mathematik und Mathematikunterricht. Berlin: Verlag für Wissenschaft und Forschung.
Keitel, C. und U. Gellert (1997) La enseñanza matemática en Alemania. SUMA Revista sobre la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas 24, 47-58.
Keitel, C., U. Gellert, E. Jablonka und M. Müller (1996) Mathematics (Education) and Common Sense - The Challenge of Social Change and Technological Development. Proceedings of the 47th CIEAEM Meeting. Berlin: Freie Universität Berlin.