Publikationen
Wissenschaftliche Publikationen
Krejcik, L., Gogolin, I., Ning, H., & Schmidt, J. (im Druck). Participation in extended education: The relationship between parents and educational institutions as an enabling factor. In M. Schüpbach, T.-S. Idel, & I. Gogolin (Hrsg.), Extended education – Different impetus, conceptions, developments in an international perspective [Special edition]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaften.
Lilla, N., Schmidt, J., Ning, H. & Schüpbach, M. (in Vorbereitung). Dimensionen der Professionalität im Ganztag. Eine qualitative Perspektive auf das pädagogische Handeln.
Lilla, N., Schmidt, J., Ning, H. & Schüpbach, M. (in Vorbereitung). Diversity-sensitivity as a characteristic of professionalism in all-day school staff.
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N. & Schüpbach, M. (2022). Educational success and social participation of socially and educationally disadvantaged students with migration background in extended education. IJREE – International Journal for Research on Extended Education, 10(1), 75-78. https://doi.org/10.3224/ijree.v10i1.06
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., Nieuwenboom, J. W., & Schüpbach, M. (im Druck). Extended education in primary education across different national contexts: Developing an approach for categorising educational foci. In M. Schüpbach, T.-S. Idel, & I. Gogolin (Hrsg.), Extended education – Different impetus, conceptions, developments in an international perspective [Special edition]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaften.
Schmidt, J., Ning, H., Lilla, N., Nieuwenboom, W. & Schüpbach, M. (im Druck). Pädagogische Qualität außerunterrichtlicher Angebote in deutschen Ganztagsgrundschulen zugunsten doppelt benachteiligter SchülerInnen mit Migrationshintergrund: Qualitative ExpertInneninterviews mit internationalen WissenschaftlerInnen. Zeitschrift für Pädagogik.
Schmidt, J., Ning, H., Lilla, N., Nieuwenboom, W. & Schüpbach, M. (im Review). Process quality of extended education offerings from an international perspective. How can primary school children from disadvantaged backgrounds be supported?
Schmidt, J., Ning, H., Lilla, N. & Schüpbach, M. (im Druck). Ganztagsschulen in Deutschland. In J. Loparics & M. Wagner (Hrsg.), Freizeitpädagogik in der Ganztagsschule. Kohlhammer.
Schüpbach, M., Idel, T.-S., & Gogolin, I. (Eds.). (im Druck). Extended education – Different impetus, conceptions, developments in an international perspective [Special edition]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaften.
Schüpbach, M., & Lilla, N. (im Druck). Extended education – Different impetus, conceptions, and developments in an international perspective: An overview. In M. Schüpbach, T.-S. Idel, & I. Gogolin (Eds.), Extended education – Different impetus, conceptions, developments in an international perspective [Special edition]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaften.
Broschüre für die Schulpraxis
GeLeGanz-Team (2024). Guten Ganztag diversitätssensibel gestalten – Zentrale Erkenntnisse für die Praxis aus dem Forschungsprojekt GeLeGanz. Freie Universität Berlin; Universität Hamburg; Deutsche Kinder- und Jugendstiftung GmbH.
Kongressbeiträge
2024
Schmidt., J., Andresen, N., & Ning, H. (2024, November). Pädagogische Prozesse in Außerunterrichtlichen Angeboten diversitätssensibel gestalten – wie gelingt’s? Workshop des Projekts GeLeGanz auf dem Fachforum „Guter Ganztag als Schlüssel für Bildungsgerechtigkeit?“ in Berlin.
Schüpbach, M. & Lilla, N. (2024, November). Wie können sozial bildungsbenachteiligte Schüler:innen mit Migrationshintergrund in der Ganztagsschule unterstützt werden? Ergebnisse des BMBF-Verbundprojekt GeLeGanz. Vortrag auf dem Fachforum „Guter Ganztag als Schlüssel für Bildungsgerechtigkeit?“ in Berlin.
Lilla, N., Schmidt, J., Ning, H., & Schüpbach, M. (2024, September). Diversity sensitivity as a characteristic of professionalism of all-day school staff in Germany. Präsentation auf der Tagung der WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education 2024, Brisbane, Australien
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., Nieuwenboom, W., & Schüpbach, M. (2024, September). Strengthening Socially and Educationally Disadvantaged Students with a Migration Background: Multi-Professional Collaboration in All-day Primary Schools. Präsentation auf der Tagung der WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education 2024, Brisbane, Australien
Schmidt, J., Ning, H., Lilla, N., Nieuwenboom, W., & Schüpbach, M. (2024, September). Process Quality of Extended Education Offerings from an International Perspective. How Can Primary School Children from Disadvantaged Backgrounds be Supported? Präsentation auf der Conference of WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education 2024, Brisbane, Australia.
2023
Schüpbach, M. (2023, Dezember). Ganztagsbildung –Qualitätsaspekte aus der Sicht (inter-)nationaler Expert:innen aus der Wissenschaft, Ergebnisse des BMBF-Verbundprojekts GeLeGanz. Keynote anlässlich des Fachtag Wagen und Wachsen. Qualitätsentwicklung im ganztägigen Lernen am Landesinstitut für Schule und Medien Berlin-Brandenburg (LISUM). Ludwigsfelde-Struveshof.
Schüpbach, M. (2023, November). Ganztagsbildung – Qualitätsaspekte aus der Sicht (inter-)nationaler Expert:innen aus der Wissenschaft, Ergebnisse des BMBF-Verbundprojekts GeLeGanz. Einführungsvortrag anlässlich der Nachmittagsdiskussion: Theorie trifft Praxis Demokratie braucht Zeit und Willen: Rechtsanspruch auf Ganztagsbetreuung und Partizipation des Deutschen Kinderhilfswerks. Berlin.
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N. & Schüpbach. M. (2023, November). Educational Foci of Extended Education at the Primary Level in Different National Contexts. Where does an international comparison start? Präsentation auf dem Focal Meeting der World Education Research Association (WERA) in Singapur.
Lilla, N., Krejcik, L., Gogolin, I. & Schüpbach, M. (2023, September). What makes professionalism in all-day schools? A qualitative analysis of the perspectives of all-day school researchers in Germany. Präsentation auf der 4th WERA-IRN Extended Education Conference in Bern, Switzerland.
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N. & Schüpbach. M. (2023, September). Are disadvantaged students really benefiting? Qualitative research synthesis on the effectiveness of extended education across various national contexts. Präsentation auf der 4th WERA-IRN Extended Education Conference in Bern, Switzerland.
Krejcik, L., Gogolin, I., Ning, H., & Schmidt, J. (2023, August). Participation in Extended Education: Enabling: Enabling conditions for socio-economically disadvantaged children from an international perspective. Präsentation auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) in Thessaloniki, Griechenland.
Schmidt, J., Ning, H., Lilla, N., & Schüpbach, M. (2023, August). Educational quality of extended education in Germany with a focus on disadvantaged students. Präsentation auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) in Thessaloniki, Griechenland.
Schüpbach, M. (2023, April). Ganztagsbildung – Qualitätsaspekte aus der Sicht (inter-)nationaler Expert:innen aus der Wissenschaft, Ergebnisse des BMBF-Verbundprojekts GeLeGanz. Keynote anlässlich des Ganztagskongresses 2023 des BMBF. Berlin.
2022
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., Schüpbach, M., & Krejcik, L. (2022, November). Educational Focus of Extended Education in Different Countries and Regions: An International Comparison. Vortrag im Rahmen der 2022 Virtual Conference of the WERA-International Research Network in Extended Education.
Schüpbach, M. (2022, November). Collaborative Project GeLeGanz – Educational Success and Social Participation of Socially and Educationally Disadvantaged Students with Migration Background in Extended Education. Referat anlässlich der WERA-IRN Extended Education Online Conference 2022.