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Research

Peer Relations of Chronically ill Young Adults

Free University of Berlin

Uwe Flick

Oct 01, 2021 — Sep 30, 2024

Background and objectives of the project Chronic diseases may occur at any age and are therefore not limited to (older) adulthood. Young adults with chronic health conditions are a target group in a stage of life that is characterized by special challenges and is considered a phase of searching and exploring: Young adults’ experiment in terms of romantic relationships, work relationships or world views. They maintain a variety of social contacts, sporadically enter romantic relationships and leave them again. Furthermore, young adults have important career decisions to make. They decide for or against a certain training paths and sometimes revise these decisions again. Young adults with chronic illnesses not only face these normative developmental demands. They also must increasingly take responsibility for their own disease management, which was previously taken care of by their parents. Whether they succeed in meeting disease-specific requirements and integrating the disease into everyday life depends not only on them alone, but also on social reference persons, especially peers of the same age. However, many chronically ill young adults are considered socially isolated. They experience that they are unable to maintain social relationships during acute episodes of illness, or feel fundamentally misunderstood by friends or partners. However, there is a lack of in-depth, systematic knowledge about the social integration of young adults with chronic diseases, especially in Germany. Our project aims to advance the understanding of this matter by gender-sensitively analyzing which role peers play for the illness behavior of chronically ill young adults who are in the phase of transition from school to further education. Moreover, we will ask how the illness influences the quality of peer relationships of chronically ill young adults. Mutual influences between chronic illnesses and social relationships will also be analyzed not only from the perspective of those affected, but also from that of their peers.   Methodological approach Episodic interviews will be conducted with young adults who suffer from diabetes/I, cancer or inflammatory bowel disease and who differ from each other in terms of the severity and course of their disease. In addition, peers of the chronically ill young adults who are relevant to them as support person will be interviewed. The interviews will be analyzed by using thematic coding, which serves to identify patterns of interpretation and action as well as to develop typologies on the basis of contrasting case studies.

Integration and Participation of Refugees // إندماج اللاجئين ومشاركتهم

Uwe Flick

Jul 01, 2017 — Mar 31, 2021

للغة العربية انظر أسفل الصفحة Project Summary Background and objectives of the project The number of refugees seeking protection in the Federal Republic of Germany has risen to around 900,000 in 2015 and reached a level of around 300,000 in 2016. The main countries of the origins include Syria, Iraq and Eritrea. Most of those people acquire a residence status for a long or permanent stay in Germany and thus they have a claim for support according to SGB II (basic security for job seekers - vulgo: Hartz IV). A key source of personal and societal recognition and a non-marginal social status is the successful integration in the labor market for refugees. In a work society like Germany, paid work plays a central role in the economic, social and cultural integration and participation of the individuals. Deeper and systematic knowledge about the successful mediation of refugees in work, as well as the conditions of successful, sustainable work income are hardly available for this group. The central aim of the project "Integration and Participation of Refugees" is therefore to ask the question of what are the processes of successful transition of refugees from the needs-covering basic security to the most sustainable paid work. At the same time, the project wants is to identify the consequences of such transitions for refugees with regards to social integration and participation in the receiving migration-society. It is also of interest to know how these transitions occur and which factors facilitate or hinder them. By looking at transitions as processes, we take into account the relevant (institutional) contexts, transition-relevant fields of action and actors equally. The study should therefore include not only the refugees themselves, but also other actors involved in the process for institutional reasons: the workers at the job centers, the employers as well as representatives of (voluntary) refugees' initiatives. The aim of the project is to use case reconstructions and case comparisons to obtain a data-based theory of the state of transitions into work and the most sustainable integration in labor. From this theory, further recommendations for action are to be derived, which can be used to formulate (labor market) measures promoting integration. Methodic procedure: In order to achieve the above-mentioned research objectives, a multimethod approach is intended: A contrasting sample is to be compiled regarding the refugees. Data collection takes place nationwide at various sites of inquiry. Data from refugees are collected in several steps, using interviews, methods of qualitative network monitoring and a socio-demographic questionnaire first, as well as an in-depth follow-up interview. The interviews with the refugees, among other things, will be focused on biographical background, understanding of paid work experience, psychosocial well-being, dealing with authorities as well as on the transition process. The relevant specialists of the job centers and employers involved in counseling and mediation, as well as, where appropriate, other relevant (e.g. voluntary) actors involved in the transition are also to be interviewed. Here, specific requirements, problems and potential conflict areas of the refugee care system in the SGB II context will be thematised. The data will be analyzed by means of hermeneutic-reconstructive methods in combination with case-comparing-categorized procedures as well as with qualitative network analysis.    ملخص المشروع خلفية وأهداف المشروع  في عام 2015، ارتفع عدد طالبي الحماية في جمهورية ألمانيا الاتحادية إلى 900000 شخص، وازداد هذا العدد 300000 في عام 2016. إن أغلب اللاجئين قد أتوا من سوريا، العراق وإريتريا. معظمهم تحَصَّل على إقامة طويلة أو دائمة في ألمانيا، وبالتالي أصبح لديه حق المطالبة بالحصول على الدعم الاجتماعي وفقاً لقانون الدعم الاجتماعي الذي يعرف ب "هارتس فير" (Hartz IV) (التأمين الأساسي للباحثين عن عمل - فولغو: هارتس فير). إن الحصول على عمل مدفوع الأجر، هو أحد أهم العوامل الرئيسية للاندماج الاجتماعي. ففي مجتمعٍ قائمٍ على العمل كالمجتمع الألماني، يلعب العمل المدفوع الأجر دوراً أساسياً في الاقتصاد، الاندماج الثقافي ومشاركة الأفراد. ولكن لا زال ينقصنا الكثير من الفهم العميق والمنهجي لعملية إندماج اللاجئين في سوق العمل بشكلٍ ناجحٍ ومستدام. إن نقطة ارتكاز مشروع "إندماج اللاجئين ومشاركتهم" هي طرح السؤال حول ما هي الطريقة الأنجح لانتقال اللاجئين من حالة تأمين تغطية الاحتياجات الأساسية إلى عمل مدفوع الأجر ومستديم. وفي نفس الوقت، معرفة تأثيرات هذا الانتقال فيما يتعلق بالاندماج الاجتماعي للاجئين ومشاركتهم في المجتمع المتلقي لهم. كما أنه من المهم معرفة كيفية حدوث هذا الانتقال وما هي العوامل التي قد تسهل حدوثه أو تعيقه. حينما ننظر إلى هذا الانتقال كعملية، فإننا نأخذ بعين الاعتبار اللاعبين الأساسيين المؤثرين في سياق حدوث هذه العملية كالمؤسسات مثل مركز العمل (Job Center)، أرباب العمل ومؤسسات المجتمع المدني التي تعنى بشؤون اللاجئين. ولذا، يسعى هذا المشروع إلى إعادة بناء الحالات ومقارنتها للحصول على نظرية مبنية على معلومات حسية تخولنا معرفة كيفية إندماج اللاجئين في سوق العمل. منهاج البحث: من أجل تحقيق أهداف البحث المذكورة أعلاه، سيتم اتباع مقاربة متعددة الأساليب: سيتم جمع عينات متباينة فيما يتعلق باللاجئين، كما أن جمع البيانات سيتم على صعيد ألمانيا في مناطقٍ مختلفة. لجمع المعلومات من اللاجئين، سيتم استخدام مسح أولي عبر مقابلات نوعية، واستبيان اجتماعي-ديموغرافي يتبع بمقابلة ثانية تعقيبية. هذه المقابلات مع اللاجئين سترتكزعلى خلفية السيرة الذاتية، فهم التجربة في العمل، الصحة الذهنية، وكيفية التعامل مع السلطات ومع العملية الانتقالية. كما وأنه سيتم اجراء مقابلات مع الاختصاصيين ذوي الصلة بالموضوع كموظفي مركز العمل (Job Center)، وأرباب العمل والاستشاريين والوسطاء (متطوعي مؤسسات المجتمع المدني مثلاً). وهنا، سيتم تحديد المتطلبات والمشاكل والمجالات المحتملة للنزاع في نظام رعاية اللاجئين في سياق الدعم الاجتماعي (SGB II). سيتم تقييم البيانات التي سيتم جمعها بأسلوب تفسيري-ترميمي (هرمينوتيك) ودمجها مع الأمثلة المجموعة من الحالات المقارنة وتحليلها بأسلوب نوعي. للتواصل: - شاهد ناجي (باحث) - جاكلين خزعل (طالبة مساعدة)

Intercultural Concepts of End-of-life care - ambitions and reality from an organizational ethics perspective

Uwe Flick

Apr 01, 2017 — Dec 31, 2019

Against the background of a growing and increasingly ageing population in Germany issues of social justice concerning the distribution of available resources in health care system, the respect for different values as well as the dealing with intercultural aspects from an ethical perspective become more important. In view of the unequal opportunities for disadvantaged groups such as immigrants in nursing and hospice care and the lack of institutional structures in coping with these challenges, questions about possible causes and solutions of these problems arise. Therefore, the aim of the current study is to reconstruct the significance of cultural diversity of the ageing society in scientific and health policy discourses from a critical perspective on power relations. We intend to examine how these discourses shape the views of responsible actors in end-of-life care and whether and how the expectations of dying individuals and their relatives are represented in these discourses. From the perspective of organizational ethics the study discusses, whether and how interculturality as a normative concept is able to contribute to a good and equitable care at the end of life considering the available resources. To provide a comprehensive understanding of ethical aspects in intercultural care design different qualitative methods will be triangulated. Interview data from an earlier study with dying individuals and their relatives will undergo a secondary analysis in order to explore the participants’ normative concepts and expectations of caregiving. A critical discourse analysis of scientific papers and health policy documents then aims at reconstructing the impact of normative concepts and discursive practices in previous discussions on health policy, especially on the legal and structural frameworks of the nursing and hospice care at the end of life. Expert interviews will be conducted with various actors in the health care system. They address experts’ social representations of ethical responsibility and their role within the organization of care. Additionally, scholars from the humanities will be asked to discuss the meaning of shared and possibly contradictory value orientations in this field. The research process will be complemented by round tables with external experts from ethics and philosophies. The interpretation of all results comprises different ethical approaches. This allows to develop a discussion paper in order to provide new impulses for future debates in the field of health policy and to contribute further conceptions of practice-oriented approaches for successful care at the end of life in a diverse and ageing society. The research project is funded by the Federal Ministry of Health from March 2017 to December 2019.  

MILEA

MILEA

Prof. Dr. Uwe Flick,

Aug 01, 2014 — Dec 31, 2016

Project MILEA – Migration • Lifeworld • Unemployment   In cooperation with the Institute for Employment Research (IAB) Nuernberg, our research group at the Free University Berlin studies the life situation of people with a migration background who have been unemployed and depending on support according to the SGB II (Hartz IV) for a long time. While research about the topics of unemployment and of living on basic social security has produced a number of important insights, knowledge about the situation and possible problems of people with a migration background is rather limited. Of particular interest are issues such as: How do people perceive their situation and the fact that they receive basic social security? How do they live with this and how do they shape their everyday lives? Which problems do occur? How are people integrated in their social environment? How is the collaboration with SGB II institutions? In the focus of the study are people with a Turkish migration background as well as Russian speaking migrants (from the former Soviet-Union, ‘ethnic German repatriates’). Their expectations and experiences are analyzed with qualitative interviews and focus groups. This is complemented by an exploration of the socio-spatial conditions migrants live in and the use they make of it. Finally, expert-interviews are conducted to complement the study. The project is part of the study “Poverty Dynamics and Labor Market – Occurrence, Perpetuation and Overcoming Benefit Recipience of Need for Help of inemployable People” (directed by Dr. Andreas Hirseland ) created by the IAB-research area “Joblessness and Social Inclusion” and running in place since 2007, which is run in the context of the research about the basic security for people seeking work according to BMAS § 55 SGB II funded by the Federal Ministry of Employment and Social Affairs on the basis of § 55 SGB II.  

PALQUALSUM

Free University of Berlin

Prof. Dr. Uwe Flick

Oct 01, 2013 — Mar 31, 2017

Migrants from Russian speaking countries (MRS) are one of the biggest groups of migrants in Germany. As a target group they remain under- or unserved in particular in palliative health care. Besides language, other barriers have to be identified preventing this group from using palliative (home) care services and hospices, as utilization of these services may contribute to raising the MRS’ quality of life at the end of life. For health services research, MRS are a hard-to reach population. Research questions of this qualitative study focus on the needs, requirements and experiences of MRS in palliative care in three age groups (young, middle aged and old patients) with an orientation on a culturally sensitive quality of life in the view of MRS and of service providers. Users’ and providers’ perspectives will be compared. About 30 cases of MRS (relatives and/or patients) in a current or recent palliative situation (patients of under 20, 20-65 or over 65 years) varying in gender are interviewed in semi-structured (episodic) interviews. Of particular interest are the conditions of their utilization of palliative services and why they may refrain from utilization. In addition around 30 service providers in the health and palliative care system are interviewed in expert interviews. Data analysis focuses on determinants of utilization behaviours with development of group specific typologies as generalized outcome. The results of this study will be transferred into recommendations and a manual for improving target group specific palliative homecare and hospice services MRS.

RUSMUB

Alice Salomon University of Applied Sciences, Berlin

Prof. Dr. Uwe Flick

Feb 01, 2012 — Jan 31, 2015

Addictive diseases are the third most frequent mental illness. Young Russian speaking migrants (RSM) often have particularly strong patterns of alcohol and drug consumption. Therefore they have a high risk of drug associated diseases. At the same time they are a target group who is largely under- or unserved. This study pursues the question how RSM perceive their use of substance and possible consecutive diseases like virus hepatitides and how they cope with them. Of particular interest is under which condition they utilize professional help and which expectations and experiences are connected with this and why they may refrain from utilization. For answering these questions, episodic interviews are conducted with ca. 40 RSM varying in gender and the main substance they use. Data analysis focuses on determinants of utilization behavior (e.g. health related assumptions) with group specific typologies as generalized outcome. It can be assumed that addiction problems, their health consequences and the ways of coping with both will look different according to subjective views compared to ‘objective’ criteria. Therefore, this study juxtaposes views of RSM to experiences of service providers. For this purpose, around 30 service providers are interviewed with expert interviews in a sector transgressing way. They come from health and psychosocial care services. Participant observation at meeting points and in service institutions will elucidated, under which aspects the use of substance becomes an issue in the lifeworld of the RSM and which care relevant interactions occur in and between the different services. The results of this study will be transferred into recommendations for an integrated target group specific care for RSM.

INSOMNIA II

Alice Salomon University of Applied Sciences, Berlin

Prof. Dr. Uwe Flick

Mar 01, 2011 — Mar 31, 2014

Interrelation of Sleep Disorders and Multimorbidity: Nursing Interventions for more Autonomy SUMMARY INSOMNIA I showed correlations between nursing home residents’ sleep problems and multimorbidity, between sleep quality and (lack of) activation and gaps in the staff’s awareness of sleep problems, their diagnostic skills and concepts of how to intervene. INSOMNIA II aims at improving nursing home residents’ autonomy and reducing their sleep problems through a cluster-randomized, two-arm controlled intervention study in 14 nursing homes: 1. Repeated phases of mobilization and social activation will improve residents’ sleep quality (personal resources). 2. Training will increase staff’s problem awareness and skills required to identify and manage residents’ sleep problems (staff as external resources). Outcomes of interventions will be measured at both levels: At the level of the residents by physiological, psychological, and psycho-social indicators; at the level of nurses by indicators of awareness and skills. Recommendations and materials for further education of nursing home staff (e.g. a manual) will be developed for disseminating results and promoting their sustainability. OBJECTIVES: To promote long-term care facility (LTCF) residents’autonomy by improving their social activation and physical mobilization and increasing their overall activity level, and their personal resource ‘sleep quality’. To improve nursing staff’s awareness of sleep problems as well as the clinical knowledge required for daily care of residents with sleep disorders by special training. In this way external resource and prerequisites for an autonomous life of nursing home residents will improve, too.

Resources for Positive Aging

Free University of Berlin

Prof. Dr. Uwe Flick (academic host)

Oct 01, 2012 — Sep 30, 2014

Positive thinking for positive aging Demographic and economic changes during the last decades place new challenges for the generation that is aging at the moment. People are living longer, healthier lives, but they have more insecure job situations and less children. Germany is the EU country with the largest number of people over 65 and twice as many old people as compared to youth (Statistisches Bundesamt, 2011). The growing number of people with low paid jobs, free lancers and part-time work contracts makes it more difficult for people to prepare for their old age. Moreover, a higher percent of an old population can represent a burden to the health and pension systems. This can lead to future inequalities in health in old age, even without taking education and immigrant background into account. The question is how can one age in a healthy, positive way despite the difficult social circumstances? What factors can act as resources for developing and using good coping strategies to deal with aging? The Health Assets Model (Morgan & Ziglio, 2010) encourages a new approach to health policy. The focus should be on the resources that people and communities have instead of the problems and deficits. The research project “Resources for positive aging” aims to identify the resources for positive aging from the perspective of middle aged individuals with or without pension insurance as well as professionals working within the health or insurance systems (family doctor, psychologist, insurance agent etc.). The focus is on the thinking patterns that help people to reflect constructively on aging despite their insecure living conditions. In order to answer the research questions, survey data (from the German Center of Gerontology) and interview data are used. Both qualitative and quantitative analysis methods are applied. Results will inform practice in intervention and prevention as well as health policy for positive aging.

INSOMNIA

Alice Salomon University of Applied Sciences, Berlin

Prof. Dr. Uwe Flick, Prof. Dr. Vjenka Garms-Homolovà Dipl. Psych. (Alice Salomon University of Applied Sciences, Berlin)

Jan 01, 2008 — Feb 28, 2011

Projekt im Forschungsverbund "AMA: Autonomie trotz Multimorbidität im Alter", gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) von 2008-2010. Das Projekt INSOMNIA richtet sein Erkenntnisinteresse auf das Phänomen der Schlafstörungen im Kontext von Mehrfacherkrankungen, das besonders bei Heimbewohnerinnen und Heimbewohnern kaum erforscht ist. Schlafprobleme treten oft als Begleiterscheinung verschiedener Erkrankungen, gewandelter Lebenssituationen sowie bei Einnahme vieler Medikamente gleichzeitig auf und beeinträchtigen die Gesundheit, Funktionsfähigkeit und Lebensqualität der Betroffenen. INSOMNIA liefert einerseits einen Beitrag zur Epidemiologie der Schlafstörungen bei älteren, abhängig lebenden Menschen mit Mehrfacherkrankungen. Andererseits werden die Wechselbeziehungen zwischen Schlafstörungen und bestehenden Gesundheitsproblemen sowie der Einfluss der professionellen Rahmenbedingungen auf die Entstehung von Schlafstörungen untersucht. Besondere Aufmerksamkeit gilt dem Problembewusstsein und den Interventionsstrategien der Professionellen und pflegenden Angehörigen. Als Resultat werden gesicherte Daten zur Epidemiologie und Konsequenzen für die Versorgung alter Menschen in stationärer Langzeitpflege angestrebt. Publications: Flick, U./Garms-Homolová, V./Röhnsch, G. (2010). “When they sleep, they sleep” – daytime activities and sleep disorders in nursing homes”. Journal of Health Psychology , 15, 755-764. Garms-Homolová, V., Flick, U. & Röhnsch, G. (2010). Sleep disorders and activities in long term care facilities – A downhill dynamics? Journal of Health Psychology , 15, 744-754. Stephens, C. & Flick, U. (2010). „Health and Ageing – Challenges for Health Psychology“ (Editorial for the Special Issue). Journal of Health Psychology , 15, 643-648.

Learning from Mistakes – Quality and Error Concepts in Youth Protection Services

Alice Salomon University of Applied Sciences, Berlin, Division Qualitative Research & Kronberger Kreis für Dialogische Qualitätsentwicklung e.V.

Prof. Dr. Uwe Flick, Prof. Dr. Reinhart Wolff (Alice Salomon University of Applied Sciences, Berlin)

Apr 01, 2009 — Nov 30, 2010

Im Rahmen des neuen Aufgabenbereichs "Lernen aus problematischen Kinderschutzverläufen" hat das Nationale Zentrum Frühe Hilfen (NZFH) das Forschungs- und Praxisentwicklungsprojekt "Aus Fehlern lernen - Qualitätsmanagement im Kinderschutz" auf den Weg gebracht. Mit der Durchführung des Projekts wurde die Alice-Salomon-Hochschule Berlin in Kooperation mit dem Kronberger Kreis für Qualitätsentwicklung e.V. unter der Leitung von Prof. Dr. Reinhart Wolff und Prof. Dr. Uwe Flick beauftragt. Das Projekt will bundesweit über 40 Kommunen (soweit diese Träger der öffentlichen Kinder- und Jugendhilfe sind) mit ihren für den Kinderschutz verantwortlichen Jugendämtern in einem dialogischen Qualitätsentwicklungsprozess anleiten und unterstützen. Gemeinsam mit Leitungskräften aus der mittleren Führungsebene und Fachkräften an der Basis der am Kinderschutz beteiligten Berufssysteme der öffentlichen und freien Kinder- und Jugendhilfe des Gesundheits-, Familienhilfe- und des Bildungssystems der Schwangerschaftsberatung, Frauen- und Männerberatung der Polizei und der Feuerwehr des Familiengerichts sowie eingeladene Klienten/-innen der sozialen Dienste, am besten aus sogenannten "langwierigen" und "komplizierten", aber auch aus "erfolgreichen" Fallverläufen soll die Kinderschutzarbeit in einer Region reflektiert und weiterentwickelt werden. Es wird zwischen "Modell-Kommunen" und "Partner-Kommunen" unterschieden, die in "Qualitätsentwicklungswerkstätten" (QE-Werkstätten) zusammen arbeiten und sogenannte "Kinderschutzcluster" bilden. In den Modellkommunen werden Forschungen zur Kinderschutzpraxis und zur Kooperation dabei durchgeführt. Dazu werden ethnographische Feldphasen einschließlich systematischer Interviews mit Erhebungen der Rahmenbedingungen sowie Dokumenten- und Fallanalysen durchgeführt. Term: April 2009-November 2010 Publications: Wolff, R., Flick, U. Ackermann, T., Biesel, K., Brandhorst. F., Heinitz, S., Patschke, M. & Röhnsch, G. (2013). Aus Fehlern lernen - Qualitätsmanagement im Kinderschutz Opladen: Budrich. Ackermann, Timo (2010): Krisen, Risiko und Selbstschutz im Kinderschutz. In: Forum der Kinder- und Jugendhilfe. 2/2010. Biesel, Kay (2009a): Professioneller Selbstschutz statt Kinderschutz? In: Sozialmagazin. 4/2009. S. 50 - 57. Biesel, Kay (2009b): Kinderschutz in Zeiten der Krise. Der Allgemeine Sozialdienst zwischen professionellem Selbstschutz und demokratischem Kinderschutz. In: Das Jugendamt. 9/2009. S. 419 - 421.

Chronic illness of homeless adolescents

Alice Salomon University of Applied Sciences, Berlin

Prof. Dr. Uwe Flick

Jun 01, 2006 — Oct 31, 2007

Jugendliche, die auf der Straße leben, müssen sich auf unterschiedliche Weise mit chronischen Krankheiten auseinandersetzen: So können entweder sie selbst oder Szenenangehörige unter solchen Beeinträchtigungen leiden. Zudem ist der Einzelne dem Risiko ausgesetzt, sich mit den Erregern von chronischen Erkrankungen wie Aids oder Hepatitis C zu infizieren. In diesem Projekt wurde zum einen der Frage nachgegangen, wie chronische Krankheiten unterschiedlichen Schweregrades erlebt werden und welche Folgen sie für das Leben auf der Straße haben. Zum anderen interessierte, wie die Lebenssituation des Betroffenen ihrerseits (krankheitsspezifische) Belastungen, Anforderungen sowie die Krankheitsbewältigung beeinflusst. Das Ziel der Studie bestand vor allem im Verständnis und der Analyse subjektiver Sichtweisen im Hinblick auf chronische Krankheiten bei obdachlosen Jugendlichen. Von Interesse war es im Besonderen, welches Verständnis der Einzelne von seinem Leiden hat - welche Merkmale er diesem zuschreibt und welche Annahmen er vertritt bezüglich Ursachen, Beeinflussbarkeit, Folgen sowie Behandlungs- und Bewältigungsmöglichkeiten der Erkrankung. Der Bezug auf subjektive Sichten der Betroffenen hat praktische Relevanz auch für eine Gesundheitsförderung, die den Betroffenen Hilfen bei der Krankheitsbewältigung und Strategien zur Vermeidung von Folgeschäden anbieten will, um Lebensqualität zu bewahren. Es ist davon auszugehen, dass chronische Krankheiten subjektiv anders erlebt werden, als sie sich nach Maßgabe 'objektiver' und objektivierbarer Kriterien darstellen. Daher sollte in diesem Projekt die Innenperspektive der Erfahrungen der Betroffenen mit der Außenperspektive der Mitarbeiter von sozialen und gesundheitlichen Einrichtungen kombiniert werden, an die sich die Jugendlichen wenden bzw. von denen sie betreut werden und die insofern die 'Experten' in der Arbeit mit den Betroffenen sind. Fragen waren einerseits an der Sichtweise der Betroffenen orientiert: Welche Krankheitsvorstellungen und welches Krankheitserleben lassen sich bei diesen identifizieren? Welche Formen der Krankheitsbewältigung bei chronischen Erkrankungen lassen sich bei obdachlosen Jugendlichen feststellen? Gibt es Muster/ Typen der Wahrnehmung und Bewältigung chronischer Krankheiten bei obdachlosen Jugendlichen? Andererseits wurden Fragen auf das Erfahrungswissen der Experten hin ausgerichtet: Wie nehmen diese das Problem 'chronische Krankheit von obdachlosen Jugendlichen' wahr? Welche Verläufe können z.B. ihrer Ansicht nach chronische Erkrankungen unter den Bedingungen des Straßenlebens haben, durch welche Faktoren werden diese beeinflusst?

Health Concepts of Homeless Adolescents

Alice Salomon University of Applied Sciences, Berlin

Prof. Dr. Uwe Flick

Dec 01, 2004 — May 31, 2006

In diesem Projekt sollen Gesundheitsvorstellungen und -verhaltensweisen obdachloser Jugendlicher in ihren wesentlichen Einflussfaktoren, ihrem Bedingungsgefüge und der individuellen Bedeutung erfasst, analysiert und - auf der Ebene einer gruppenbezogenen Typologie - verallgemeinert werden. Gesundheitsvorstellungen werden bislang in Bezug u.a. auf die subjektive Bedeutung und das entsprechende Verständnis von Gesundheit, die Wahrnehmung von Belastungen, Risiken und Ressourcen, Gesundheitshandeln in Bezug auf den Umgang mit dem eigenen Körper, mit Krankheiten und auf die Mobilisierung von Ressourcen untersucht. Dabei wurden vor allem Stichproben der 'Normalbevölkerung' einbezogen. Speziell obdachlose Jugendliche sind mit verschiedenen Gesundheitsrisiken (Alkohol, Drogen, Prostitution, Armut, Krankheiten) konfrontiert. Sie wurden in einschlägigen Untersuchungen im deutschsprachigen Raum bisher nur bedingt berücksichtigt. Vor dem Hintergrund vorheriger Projekte des Projektleiters zu Gesundheitsvorstellungen von Laien sowie Ärzten und Pflegekräften bzw. der wissenschaftlichen Mitarbeiterin zu Belastung und Bewältigung in der Lebenswelt obdachloser Jugendlicher sollen hier subjektive Sichtweisen der Betroffenen als Basis für eine zielgruppenorientierte Gesundheitsförderung erhoben und theoriegeleitet analysiert werden. Zugleich soll die Lebenswelt der Jugendlichen durch beobachtende Teilnahme erschlossen werden. Diese wird in einer Bahnhofsszene sowie in einem niedrigschwelligen Setting der Sozialarbeit durchgeführt, in dessen Rahmen die Jugendlichen weitgehend 'unter sich sind', wenn sie ihren Alltag gestalten. Gesundheitsverhalten und -konzepte werden hier in Bezug gesetzt zu wesentlichen lebensweltlichen Komponenten, ebenso zu Belastungen und Bewältigungsversuchen, die für die Betroffenen aus dem Straßenleben folgen. Fragestellungen richten sich zunächst auf Gesundheitsvorstellungen: Verfügen die Jugendlichen über Gesundheitsvorstellungen, wie unterscheiden sie sich von denen der 'Normalbevölkerung'? Hinsichtlich des Gesundheitshandelns soll untersucht werden: Welche Formen von Gesundheitshandeln werden berichtet bzw. lassen sich beobachten? Übergreifend schließt sich die Frage an: Gibt es bestimmte 'Gesundheitstypen' bzw. Typen der Zusammenhänge zwischen Gesundheitsvorstellungen und -handeln? Weiterhin soll deutlich werden, welche Mobilisierungsstrategien die Jugendlichen hinsichtlich gesundheitsbezogener Ressourcen entwickeln und auf welche Barrieren sie dabei treffen. Schließlich wird analysiert, wie das Gesundheitsverhalten des Einzelnen geprägt wird durch die Werte und Normen des Szenenetzwerkes. Publications: Flick, Uwe; Röhnsch, Gundula: Zwischen Bewältigung und Risiko: gesundheitsrelevante Lebensweisen obdachloser Jugendlicher in Bezug auf Drogen und Alkohol. in: Psychomed, 17, 2005, 4, S. 234-239.